lördag 23 maj 2015

Paulines Gibbons 5 steg för planering av språk- och kunskapsutvecklande arbetsområde


Fem steg för planering av ett språk- och
kunskapsutvecklande arbetsområde [Pauline Gibbons]
1• Vad vet du om elevernas språkbehärskning? Vad kan eleverna? Vad behöver de kunna? (Kanske har de svårt att hitta den röda tråden i en text? Svårt att strukturera en viss texttyp? Skriver de som de talar?)
2• Klargör vilket språk som är centralt för det arbetsområde ni ska arbeta med.Vilka uppgifter ska eleverna utföra? Vilka aktiviteter ska de delta i? Vad behöver eleverna för språk för att kunna delta i dessa aktiviteter?
3• Välj ut det språk du vill fokusera på. Man måste prioritera och välja det viktigaste. Avgör vad som är realistiskt och rimligt.
4• Planera eller välj aktiviteter där fokusspråket används. Välj aktivite- ter och övningar där eleverna får använda det språk och det ämnesin- nehåll som arbetsområdet kräver. Beroende på fokus kan det vara ”matcha meningar” mellan vardagsspråk – skriftspråk, dictogloss etc.
5• Utvärdera arbetsområdet
• Byggde arbetsområdet/undervisningen på elevernas tidigare kunskaper?
• Visade eleverna att de tillägnat sig nya begrepp och ett nytt språk samt att de fått ökad förståelse? Vad är det som tyder på detta?
• Vilka kursplanemål visade eleverna att de uppnått?
• Fick alla elever tillräckligt med stöttning för att hänga med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar